Techniek
Wat het modelleren betreft
Meestal gebruik ik klei en was voor mijn beeldhouwwerk.
Wat het vormgieten betreft
Het originele stuk wordt bedekt met een vloeibaar siliconenrubber dat in twee omhulsels wordt gegoten.
Deze wordenvastgehouden in een stijve vorm (de coping) die uit twee of meer delen bestaat.
Eenmaal uitgehard, wordt dit flexibele membraan het negatief van de sculptuur waarin het kan worden gereproduceerd.
Wat het gieten betreft
De genummerde exemplaren worden gerealiseerd in giethars of in brons volgens de verloren was techniek.
De techniek van de verloren was.
Het wassen model is voorzien van een trechter en een netwerk van kanaaltjes in was, deze zorgen ervoor dat het brons tot in alle onderdelen van het stuk kan vloeien.
De binnenkant van het holle model is gevuld met refractaire keramiek die de kern vormt.
Het geheel wordt verschillende malen ondergedompeld in een bad gevuld met diezelfde refractaire cement.
Na het opdrogen van deze verschillende lagen, vormt er zich een omhulsel dat zeer sterk en doorlaatbaar is.
Het geheel wordt in een oven om te ‘ontwassen’ geplaatst met andere woorden de was smelt, verdwijnt en verdampt en laat een leegte achter waarin het brons kan worden gegoten. Dit noemt men de techniek van ‘de verloren was’.
De vorm wordt onder het zand gestopt met het gietkanaal naar boven gericht.
Hierdoor blijft de vorm gefixeerd tijdens het schokeffect van het gieten, op die manier kan de vorm gevrijwaard blijven in geval van scheuren, barsten of zelfs van kapot springen.
Na het gieten en afkoelen, wordt het omhulsel stuk geslagen, worden de trechter en het netwerk van kanaaltjes verwijderd en ook de resterende oneffenheden weggewerkt.
Vervolgens wordt het stuk verder afgewerkt door het te ciseleren en te zandstralen.
De patine is de laatste bewerking die de absolute, artistieke kwaliteit van de sculptuur in al haar waardigheid onthult.
Normaal gezien worden acht genummerde exemplaren gemaakt of minder, dit hangt af van wat de kunstenaar zelf beslist.
Dit volledig proces vergt tijd en veel concentratie wat de kostprijs van het bronzen beeld rechtvaardigt. Dit moet de aanschouwer voor ogen houden als hij de ware aard van deze kunst ontdekt.